Äänenkäytön koulutukset yrityksille ja yhteisöille

Ääni on yrityksesi käyntikortti – sen laatu ratkaisee viestisi perillemenon ja vaikuttavuuden. Huolehtimalla äänityöläistesi hyvinvoinnista täytät lakisääteiset velvoitteesi ja varmistat liiketoimintasi tuloksellisuuden

APUA ÄÄNENKÄYTÖN HAASTEISIIN

Ammattimainen äänen käyttö yrityksesi valttikortiksi

Vokologina ja puhetekniikan asiantuntijana autan yritystäsi edistämään työterveyttä ääniergonomian keinoin ja parantamaan puheviestintää kehittämällä äänenlaatua. Yli 20 vuoden kokemuksella ohjaan tunnistamaan äänen kuormituksen, hallitsemaan palautumisen ja rakentamaan kestävää, vaikuttavaa ja ammattimaista äänenkäyttöä.

Äänen merkitys laadukkaassa asiakasvuorovaikutuksessa

Laadukas ääni tukee viestinnän selkeyttä, luottamusta ja sujuvaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Huono äänenlaatu, kuten käheys tai vuotoisuus, voi haitata ymmärrettävyyttä ja heikentää asiakaskokemusta.

Äänen kokonaisvaltaista hyvinvointia

Ammattimaisen äänenkäytön haasteet

Työntekijän ääni voi väsyä päivän aikana, mikä voi johtaa käheyteen tai äänen katoamiseen. Tämä voi vaikeuttaa työn tekemistä, erityisesti jos työtehtävät vaativat jatkuvaa kommunikointia.

Äänihäiriöt voivat aiheuttaa pitkittyneitä sairauspoissaoloja tai heikentää äänen laatua, mikä voi vaikuttaa työssä suoriutumiseen ja työssä viihtymiseen

Meluisissa tiloissa tai huonoakustisissa huoneissa äänenkäyttö kuormittuu tarpeettomasti, mikä voi johtaa äänen rasittumiseen ja väsymiseen.

Stressi voi heikentävät äänenkäyttöä ja johtaa äänen toiminnan häiriöihin.

Ääniongelmat voivat jäädä tunnistamatta ja hoitamatta, mikä johtaa kroonisiin äänihäiriöihin ja jopa työntekijän työkyvyttömyyteen.

Mitkä ammattiryhmät hyötyvät äänenkäytön koulutuksesta?

Opetus- ja ohjaustyö

  • Opettajat tai kouluttajat
  • Päiväkotien työntekijät
  • Papit
  • Valmentajat tai mentorit
  • Ryhmäliikunnan ohjaajat tai personal trainerit

Viestinnän ja median parissa

  • Radio- ja tv-toimittajat, uutistenlukijat
  • Sosiaalisen median vaikuttajat
  • Poliitikot

Asiakastyössä

  • Myyjät ja puhelinmyyjät
  • Sairaanhoitajat
  • Konsultit
  • Matkailu- ja opaspalveluissa toimivat

Asiantuntijatehtävissä

  • Asianajajat tai oikeudenkäyntiavustajat
  • Puheterapeutit
  • Rakennusinsinöörit ja työnjohtajat
  • Valioäänenkäyttäjät kuten kanttorit, laulajat ja näyttelijät

Äänen merkitys työntekijöidenne viestinnässä

Hyvä äänenlaatu mahdollistaa tehokkaan viestinnän rytmityksen ja painotusten käytön työtilanteissa. Huono äänenlaatu voi häiritä työpaikan vuorovaikutustilanteiden sujuvuutta.

Ääni yhteyden luojana

Työntekijän äänenlaatu vaikuttaa suoraan asiakaskohtaamisten ja työyhteisön vuorovaikutuksen laatuun. Monotoninen tai kireä ääni voi etäännyttää kuulijaa, kun taas lämmin ja soiva ääni rakentaa luottamusta ja yhteisymmärrystä.

Uskottavuus ja ammattimaisuus

Tasapainoinen ja luonnollinen ääni vahvistaa työntekijän ammatillista uskottavuutta. Käheä tai nariseva ääni voi heikentää asiantuntijuuden välittymistä ja vaikuttaa negatiivisesti työsuoritukseen.

Viestin selkeys ja ymmärrettävyys

Epäselvä, hiljainen tai vuotoinen ääni vaikeuttaa kommunikaatiota työyhteisössä ja asiakastilanteissa. Selkeä ja soiva ääni tukee tehokasta ja ymmärrettävää viestintää sekä vähentää väärinymmärrysten riskiä.

Keskittyminen ja jaksaminen

Miellyttävä ja sointuva ääni edistää kuulijoiden keskittymistä työtilanteissa. Käheä tai vuotoinen ääni voi kuitenkin häiritä viestinnän sujuvuutta ja sen vastaanottamista.

Auktoriteetti ja vaikuttavuus

Soiva ja selkeä ääni tukee johtamista ja päätöksentekoa työyhteisössä. Laadultaan heikko ääni, kuten käheä tai vuotoinen, voi heikentää työntekijän mahdollisuuksia vaikuttaa ja ottaa ammatillista tilaa.

Vuorovaikutuksen sujuvuus

Laadukas ääni vahvistaa viestinnän vaikuttavuutta työelämän vuorovaikutustilanteissa. Huono äänenlaatu, kuten käheys tai vuotoisuus, voi häiritä vuorovaikutuksen sujuvuutta ja vaikeuttaa viestinnän tavoitteiden saavuttamista.

Tutkittuun tietoon perustuvaa koulutusta

Saat käyttöösi viimeisimpään tutkimustietoon perustuvan koulutuksen, joka on kehitetty yhteistyössä johtavien äänentutkijoiden kanssa.

Kustannussäästöjä ja parempaa työhyvinvointia

Vähennät sairauspoissaoloja ja lisäät työntekijöiden työtyytyväisyyttä. Hyvinvoiva ääni tukee koko organisaation tuottavuutta.

Joustavaa toteutusta organisaatiosi tarpeiden mukaan

Saat valmennuksen, joka mukautuu organisaatiosi kokoon ja tarpeisiin. Voit yhdistää verkko-oppimista ja henkilökohtaista ohjausta juuri teille sopivalla tavalla.

Ammattikuntakohtaista erikoisosaamista

Saat juuri teidän työtehtäviinne räätälöidyt harjoitukset ja vinkit. Valmennuksessa huomioidaan eri ammattiryhmien erityistarpeet äänenkäytössä.

Tehokkaan seurannan työkalut

Saat käyttöösi helppokäyttöisen seurantajärjestelmän, jonka avulla voit seurata työntekijöiden edistymistä ja organisaation äänellistä työhyvinvointia.

Asiakaskokemuksia koulutuksista

ProAgria Etelä-Savo investoi henkilöstönsä äänityöhyvinvointiin osallistumalla toiminnalliseen koulutukseen. Organisaatio osoittaa sitoutumistaan työntekijöidensä hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen edistämällä äänen terveyttä ja toimintakykyä osana sosiaalisen vastuun toteutusta.

Voxbalance koulutus työhyvinvointi
Puheäänen koulutus
Koulutus äänenkäytön kehittämiseen

Pyydä tarjous:

Pyydä tarjous koulutuksesta lomakkeen avulla

Referenssit

Olen auttanut muun muassa seuraavia yrityksiä kantamaan sosiaalista vastuuta kestävän kehityksen mukaisesti kouluttamalla työntekijöitä ja tulevia ammattiäänenkäyttäjiä parantamaan äänensä hyvinvointia ja suorituskykyä.

Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva

Tullinkulman
Työterveys Oy

Jyväskylän yliopisto

Tampereen teknillinen yliopisto

Tampereen yliopisto

Tampereen ammattikorkeakoulu

Mäntsälän kansalaisopisto 

Kirjoittajayhdistys
Viitapiiri ry

Ahjolan kansalaisopisto

Voice Massage vuodesta 1998

Kouluttajana: Jaana Tyrmi puhetekniikan opettaja ja vokologi

Olen puhetekniikan opettaja ja vokologi. Vokologi on äänen asiantuntija, joka tutkii, kehittää ja opettaa terveen äänen tuottamista ja käyttöä yhdistäen tieteellisen tutkimuksen ja käytännön harjoittamisen. Yli 20 vuoden kokemuksellani opastan sinut tunnistamaan äänesi levon tarpeen ja löytämään toimivat keinot palautumiseen arjen keskellä. Työskentelen tutkittuun tietoon perustuen ja opit kanssani tehokkaat harjoitukset, joilla äänen palautuminen sujuu vaivattomasti.

Tavoitteeni on auttaa sinua kehittymään oman äänesi asiantuntijaksi. Saat minulta käytännölliset työkalut, joilla voit itse vaikuttaa äänesi palautumiseen ja nauttia toimivasta äänestä niin työssä, arjessa kuin harrastuksissakin.

Erikoisalani on äänen palautuminen ja sen merkitys kokonaisvaltaiselle äänihyvinvoinnille. Vaikka tästä puhutaan harvoin, se on olennainen osa miellyttävää äänen tuottamista ja kuuntelukokemusta.

Äänen käytön asiantuntija apunasi